Az elmúlt 9 hónapban (2016. november-2017. július) megszerveztük a Tanoda működését. Még a pályázat előkészítő szakaszában elkezdtük a diákok beszervezését, ügyelve, arra, hogy a majdani jelentkezők a pályázati kiírásnak megfeleljenek. A diákok és családok örültek a megkeresésnek. Így mikor értesültünk, hogy pályázatunk nyert, meg tudtuk kezdeni a munkát. A tanulói és szüli nyilatkozatok hamar visszakerültek.
A projekt nyitó rendezvényen a bevonni kívánt tanulók és szüleik mellett a Besenyszög Római Katolikus Egyházközösség tagjai, a projekt megvalósításában részt vevő fejlesztők, mentorok is jelen voltak. (Kibővített „szülői értekezlet”) Itt megismerhették a tanoda programjait, lehetőségeit, valamint a felmerülő kérdésekre is választ kaptak.
Mivel a pályázó „Érezd magad jól a besenyszögi iskolában”! Alapítvány a település egyetlen általános iskoláját segítő alapítvány, ezért nem okozott nehézséget a gyerekek iskolai teljesítményének, szociális helyzetének ismerete. Továbbá, hogy projektek megvalósításában is az iskola pedagógusai vesznek részt.
Az órarend összeállításával a fejlesztő foglalkozások elkezdődtek. Az eDia mérésre csak májusban volt lehetőségünk, ezért a munkát az iskolai eredményekre, kompetencia mérés , iskolai teljesítménymérés eredményeire, a személyes családlátogatás tapasztalataira, a tanulókat oktató pedagógus kollégák észrevételeire alapoutuk.. Később természetesen az eDia mérést is elvégeztük, annak kiértékelése folyamatosan történik. A fejlesztések mellett a tanulás megsegítésére és egyéb az élet terültén hasznos ismeretek kiszélesítésére is nyitottá tettük a tanodánkat (Gazdálkodj okosan!), ahová nemcsak a gyerekek, de a szülők is bármikor bejöhetnek, ha szükségesnek érzik, segítségre szorulnak. A kompetencia fejlesztő foglalkozásoknak köszönhetően fontosnak tartom megemlíteni, hogy még félévkor voltak tanodásaink, akik egy-két tantárgyból elégtelenre teljesítettek, év végére mindenkinek sikerült a minimumot elérni.
Az eltelt időszak alatt több programot is szerveztünk – nem csak tanodások részére. December 06-án közösen vártuk a Télapót, aki egy tanodás apuka volt. Közösen készültünk az adventre, a fenyőünnepre. A szülők segítségével sütöttek a tanodásaink mézeskalácsot, készítettek mézeskalács betlehemet. A farsangi időszakban a zenés mulatságot fánksütéssel tettük emlékezetesebbé.
A Tanodának a Vehiculum-Ház foglalkoztató terme adott otthont. Az állandó kiállítást kétszer külön erre az alkalomra összeállított feladatokkal tekintettük meg. A Besenyszögért Alapítvány támogatásával jutalmaztuk a legügyesebbeket.
A helyi Wesniczky Antal Művelődési Házat és Könyvtárt több alkalommal meglátogattuk az alsó és felsős évfolyamosokkal külön-külön. Hol mesélésre, bábozásra, hol kötelező olvasmányok közös megismerésére igyekeztük elvinni a gyerekeket. Igény merült fel a közös olvasásra, melyet a tanulásmódszertan mentor segítségével be is vezettünk. A mozilátogatás is nagyon népszerű volt, melyet Szolnokra történő utazással tekintettünk meg.
A szociális kompetencia fejlesztést helyezi előtérbe a „Mit eszünk, ha van eszünk” projekt, amely az életpálya-építést, továbbtanulást támogatja. Az egyszerű ételek elkészítésének megismerése mellett, a húsvéthoz tartozó népszokásokkal, húsvéti ételek receptjeinek megismerésével is gazdagodtak a gyerekek A nyár folyamán szülők és civil szervezetek segítségével a befőzéssel ismerkedhettek. Savanyúságot, cseresznyét, meggyet raktak el üvegekbe. kovászoltak uborkát, valamint a szociális kompetencia fejlesztése érdekében megtanulták a csirke koppasztását, darabolását, ismerkedtek a belőle készíthető ételekkel. Valamennyit maguk is elkészítették. A befőzés és főzés közben észrevétlenül fejlesztettük matematikai, (mérések, becslés pl.: mennyi víz kelhet az üvegbe, hány kg gyümölcs fér az edénybe, fűszerek tömege, stb.) szövegértés (receptek olvasása, alkalmazható, értelemszerű lefordítása) kompetenciájukat. Eközben a helyes táplálkozási szokásokkal is ismerkedtek, valamint a tudatos fogyasztóvá válás ismeretei is előkerültek. A higiénés és tisztálkodás alapvető szokásainak kialakítására is mód nyílott ezen alkalmakkor.
Már évek óta megrendezésre kerül Szolnok városában a továbbtanulást segítő iskolák bemutatkozó programja. A nagyobbak nagyon élvezték, hogy ki is próbálhattak egy-egy mesterséget. A fiatalabbak rácsodálkozva mesélték mi mindent láttak. Az érdeklődő szülőknek lehetőségük volt elkísérni tanodás gyermeküket.
Mivel településünkön elenyésző a roma lakosság ezért nekünk azok értékeinek elfogadása, befogadása nem kis feladat. Célunk, hogy iskolánkba járó kisebbség beilleszkedését segítsük azzal, hogy jobban megismerjük Őket. Ezért a roma ételek gyűjtését lelkesen és közösen végezték a gyerekek. Hasonlóságot és különbséget kerestünk a paraszti és cigány ételek között, valamint okokat, hogy miért abból és úgy készíthették Ők az ételeket.
A roma gasztronómiával való ismerkedésbe az Idősek Otthona lakói, a Kertbarát Kör és az Őszikén Nyugdíja Klub tagjai is bekapcsolódtak. A kutatómunkát mindenki nagyon élvezte. A projektet lezáró főzőverseny megrendezésére már csak az ősszel lesz lehetőség. A főzőcsoportok megalakítása azonban elkezdődött. Ötletek már vannak, hogy mi kerüljön a kondérba.
A foglalkozásokon a gyerekek uzsonnát készítettek magunknak (az első két hónapban) vásárolt alapanyagból, majd vásároltunk elkészített uzsonnát számukra, mert a költségátcsoportosítás lehetőséget adott nagyobb anyagi forrást biztosítani erre a célra. Ennek nagyon örültünk, mert több tanulónk számára ez a vacsorát is kiváltotta.
A fejlesztési tervek az eDia eredményeinek tükrében folyamatosan készülnek.
|