Megnevezése:
|
Gazdálkodási ismeretek nyújtása a START Besenyszög! – Siker, Tanulás, Akarat, Roma integráció és Tudás a besenyszögi Keresztelő Szent-János Tanodában
|
A program célkitűzése:
|
A nevelésnek alapvető szerepe van abban, hogy a tanulók tudatos fogyasztókká váljanak, mérlegelni tudják a döntéseikkel járó kockázatokat, a hasznot vagy a költségeket, egészséges vállalkozói attitűd alakuljon ki bennük. Ismerjék fel a fenntartható fogyasztás és az egyéni érdekeik kapcsolatát. Szeretnénk hozzájárulni annak a képességnek a kialakításához, hogy megtalálják az egyensúlyt a rövidebb és hosszabb távú előnyök között. Elősegíteni, hogy képessé váljanak a rendelkezésükre álló erőforrásokkal való gazdálkodásra, beleértve a pénzzel való bánni tudást is. Nemcsak az egyén létérdeke, hogy okos döntéseket tudjon hozni, amikor hitelekről vagy megtakarításokról van szó, hanem a társadalomé is. Ezért is kell már az általános iskolai évek során kellő figyelmet fordítani a gazdálkodással és a pénzügyekkel kapcsolatos képességek fejlesztésére, és a személyiségnevelés fontos részének kell tekinteni az okos gazdálkodás képességének a kialakítását, továbbá azt, hogy a gyerekek tudjanak eligazodni a fogyasztási javak, szolgáltatások, marketinghatások és viselkedésmódok között.
|
A megvalósítás folyamata:
|
Fenti célok megvalósítása az általános iskoláskorú gyermekek esetében játékos formában valósulhat meg elsősorban, mert a közgazdasági összefüggések bonyolultak és soktényezősek, nehezen átlátható összefüggések. Csak játékosan lehet felfoghatóvá és érthetővé tenni. Játékokat, vagy játékos elemeket széles körben alkalmaztunk e foglalkozások keretében. Segítségükkel a tanulók könnyebben sajátították el a tényeket, ismerték fel az összefüggéseket is.
A következő játéktípusokat alkalmaztuk:
-
Fogalom- és definíciókártyák: az ismeretanyaghoz kapcsolódó fogalom és hozzá tartozó definíciókártyák. Ezek rendezése, párosítása nagyon sok játékra adott lehetőséget úgy a gyakorláshoz, mint a számonkéréshez, vagy ellenőrzéshez.
-
Keresztrejtvények megoldása gazdasági fogalmakkal: gyakorláshoz, rendszerezéshez és az elsajátítás szintjének méréséhez is használtuk.
-
Betűhálók
-
Gazdasági totó: gazdasági fogalmak feleletválasztós feladatlapja
-
Ábrák
-
Puzzle: a különféle szétvagdosott ábrákat raktuk össze. A cselekedve tanulás elvét követve segítette a megértést.
Szemléltetés:
A gazdasági ismeretek oktatásában a szemléltetésnek speciális nehézségei vannak. Mégis, az életkori sajátosságoknak megfelelően fontos, hogy a gyerekek „lássák”, az egyes eseményeket, összefüggéseket. Az általános iskolás gyereknek képszerű élménye van, ezért nagyon fontos – a nehézségei ellenére is – az ábrák, rajzok, összefüggéseket mutató táblázatok használata. Az új ismeret szerzését közvetlen szemlélettel kell egybekapcsolnunk. Fontos, hogy a megtanulandó minél több külső érzékre gyakoroljon hatást, és így jobban rögzül. Mivel itt nem igazán tudunk a „tárgyról” szemléletes képet nyújtani, így rajzokkal, ábrákkal világíthatjuk meg a lényegét. Ezek egyszerű, számukra is könnyen átlátható, a megértést közvetlenül segítő ábrák voltak. A használatos ábrák, táblázatok részegységekre történő szétvágásával puzzle játékot készítettünk. A játék során a diákok ezeket az ábrákat, táblázatokat használták, összerakhatták, és a látás-hallás mellett manipulációs készségük fejlesztés is történt.. A cselekedtetés során mélyült az ismeretük, hiszen önmaguk állították elő a végső változatot.
Gazdasági társasjátékok alkalmazása a foglalkozásokon
A gazdálkodási alapismeretek oktatásának célja és lényege az alapfogalmak és alapösszefüggések, a gazdasági folyamatok logikájának megértetése a gyerekekkel, hogy ezáltal felkeltsük az érdeklődésüket a gazdasági folyamatok mélyebb megismerése iránt. Erre kiválóan alkalmasak a gazdasági társasjátékok, melyek közül a következőket használtuk:
-
számítógépes szimulációs játékok: pl. a JAM MESE programja;
-
activity-játék (a kártyán szereplő tárgy/személy/fogalom kitalálása a) mutogatás, b) rajzolás, c) körülírás útján): pl. vevő, adóellenőr, pénztárca, pénzváltás, szabad javak, kormány, zsebtolvaj, bankautomata, reklám, eladó, infláció, szükséglet, szűkösség, befektetés stb.;
-
kiválogatások (borítékban megkapott, üzletek által kiadott prospektusokból kivágott áruk alapján): szükségletek, jövedelem vagy költségvetési korlát szerint.
Szituációs helyzetgyakorlatok
A piacgazdaság viszonyai között gyakorlatilag minden ember valamilyen módon a gazdaság szereplőjévé válik, így szinte nap, mint nap gazdasági döntések egész sorát kell meghoznia. A gazdasági élet különböző szituációiban való eligazodás, az okos gazdasági döntés megtanulása valós szituációk és döntések modellezése nélkül nem lehetséges. Ez a cél csak úgy valósulhat meg, ha lehetőséget adunk a tanulóknak arra, hogy a valós gazdasági folyamatokban felmerülő problémákat, döntési helyzeteket és dilemmákat átéljék olyan játékos feladatokon, szituációkon keresztül, melyek a valóságot modellezik. Egy ilyen szituációs játék leírása:
Cím: „Családi döntéshozatal” Résztvevők: 4 fős csoportok: apa, anya és két gyerek. Családi tanácskozás történik a megtakarított pénz felhasználásáról. Feladat, hogy a meghatározott szerepben győzze meg a család többi tagját, hogy az ő elképzelése valósuljon meg. (A szerepeket és a szerepekhez kapcsolódó igényt borítékból húzzák a gyerekek, de más szereposztásban is eljátszásra kerül a „játék”.)
-
Te vagy az apa, a megtakarításból autót szeretnél.
-
Te vagy az anya, családi nyaralást szeretnél Ausztriában.
-
Te vagy a ballagás előtt álló gyerek, apple telefont szeretnél.
-
Te vagy a kisebb gyerek, új kerékpárt szeretnél.
|
TOVÁBB A KÉPEKHEZ
|