A foglalkozás ideje:
|
Heti 2 alkalommal 2-2 órában
|
A foglalkozás helye:
|
Tanoda helység
Besenyszög, Vasvári Pál út 7.
|
Foglalkozást végző:
|
Kiss Endréné
|
Megnevezése:
|
Szövegértési képességek
Rövid összegzés a 2. mérföldkőhöz
|
A program célkitűzése:
|
Kis csoportokban, fejlesztő segítségével nemcsak a másnapi iskolai órákra felkészülés, hanem szövegértési kompetencia fejlesztésére irányuló feladatok segítségével egyéni képességfejlesztés.
|
A megvalósítás folyamata:
|
A tanodai foglalkozások felsős szövegértéshez kapcsolódóan 6-7-8. évfolyamon, évfolyam szinten kerülnek megszervezésre.
Az ehhez felhasznált szövegeket igyekszem úgy összeállítani, hogy az kapcsolódjon a délelőtti tanítási órák anyagához. Így a tanulásban is segítséget jelent nekik.
Illetve az éppen aktuális, őket érintő, őket érdeklő témákhoz is kapcsolódunk. Szeretik a kamaszok életével, problémáival foglalkozó szövegeket, amelyek feldolgozásakor gyakran elhagyjuk a konkrét témát és mélyebb beszélgetésbe folyunk bele.
Hátrányos helyzetükből adódóan még fogékonyabbak a témára és még jobban igénylik az ilyen jellegű eszmecserét.
Fejlődésüket mutatja, hogy már komolyabb témákkal – például a munkanélküliséggel – foglalkozó anyag feldolgozásába is belevágtunk, s elmondhatom, hogy érdeklődésre tartott számot, sikerrel birkóztunk meg vele. Tapasztalatom az, hogy kevés kivételtől eltekintve inkább a megbeszélést, a közös munkát részesítik előnyben. Ha lehet, elkerülik az önálló tevékenységet, és a válaszok leírását. Ez az írás-helyesírás nehezítettségéből fakad esetükben. Illetve a nehéz olvasás, a nem megfelelően kialakult olvasás technika az, ami hátráltatja a sikeres szövegértést. Ha én olvasom fel a szöveget szinte kivétel nélkül megadják a helyes választ, míg, ha nekik kell a szövegből megkeresni, az már lényegesen nehezebben megy, sőt nem is minden esetben sikeres. De fejlődésüket mutatja, hogy már rövidebb szövegek önálló feldolgozása megfelelő szinten történik.
Az anyanyelvi kompetencia fejlesztését és a továbbtanulásra való felkészítést tűztem ki elsődleges célul, amelyet úgy érzem megvalósítottam.
Az egyénre szabott háromhavi értékelést a tanulóval és az érdeklődő családtaggal átbeszélve tűzzük ki a következő egység célját.
|
TOVÁBB A KÉPEKHEZ
|